I det följande redovisas avvittringens innebörd och konsekvenser för bebyggelsens utveckling. Om statens motiv för processen var oantastliga diskuteras inte. Inte heller behandlas följderna av avvittringen för enskilda medborgare. Den som är intresserad av dessa frågor hittar en del matnyttigt i riksdagens revisorers rapport ”Avvittringens genomförande och konsekvenser” samt i Lennart Stenmans komplettering 2014 av sin doktorsavhandling ”Avvittringen i Västerbottens läns lappmarker”.
I Sorsele påbörjades avvittringen 1882 och var i huvuddelen genomförd nedan odlingsgränsen 1887. Sågverksbolagens köp av hemmansdelar och avverkningsrätter i norra Sverige ökade kraftigt under 1880-talet och blev häftigt omdebatterad i samhället. År 1900 ägde sågverksbolagen 12 procent av mantalen i Sorsele kommun; dessutom hade bolagen förvärvat utsyningsrätter till 70 procent av kommunens mantal (Arell 1979). I riksdagen väcktes förslag om att begränsa bolagens framfart och fatta beslut om åtgärder för att stärka jordbrukets utveckling i Norrland och Dalarna. 1901 tillsattes den så kallade Norrlandskommittén som 1904 lade fram sina förslag; där ingick bland annat förbud mot bolagsköp av bondeskog vilket blev lag 1906. Som en följd av dessa diskussioner avstannade arbetet med avvittringen för att formellt avbrytas mellan 1902 och 1906. Efter återupptagande gällde delvis ändrade bestämmelser för skogstilldelningen. Arbetet var klart 1913 men fastställdes först 1916 i samband med beslut om tilläggsavvittring. Detta innebar bland annat indragning av ströängar mot ersättning för att möjliggöra uppodling av mark i anslutning till den egna fastigheten. I Västerbotten ovan odlingsgränsen indrogs 82 procent av ströängarna. 1921 kom en särskild lag om indragning av ströängar vilket berörde området nedan odlingsgränsen och ledde till att 87 procent drogs in.
Enligt lappmarksreglementet skulle ett nybygge efter frihetsårens utgång uppmätas och skattläggas om nybyggaren fullgjort sina skyldigheter till odling och byggande. Det skedde inte utan skattläggningen blev bara provitionell (preliminär). Som en följd av detta hävdade staten att äldre avvittringsstadgor, som gav ägare av skattehemman fri dispositionsrätt till sin skog, inte gällde i Lappmarken. Nu gällde i stället regler som begränsade rätten att använda skog för avsalu till det som en statlig skogstjänsteman bestämt genom stämpling, där hänsyn skulle tas till skogens framtida tillväxtmöjligheter.
Vid avvittringen bestämdes tilldelningen av skog för husbehov och avsalu av enheternas skattekraft (mantal). Denna fastställdes genom att beräkna skördeavkastningen från åker, odlingsmark (odlingsbar men ännu inte uppodlad) och äng dit myrslåtter räknades. Processen avslutades med att för varje hemman eller hemmansdel bestämdes storleken på mantalet som i normalfallet var 1/8 mantal. Våra dagars fastighetstaxering är en motsvarighet till denna skattläggning. Skogen var avsedd som ett stöd för jordbruket vilket också visas av att tilldelningen blev högre om inägorna var av dålig kvalitet. Detta gällde dock inte avvittringen ovan odlingsgränsen. För skifteslagen inom Sorsele nedom odlingsgränsen var skogstilldelningen mellan 1200 och 1400 hektar per mantal, impediment undantagna. I efterhand har det visat sig att många områden som klassats som impediment i själva verket varit produktiv skogsmark. I de flesta av lappmarkssocknarna i Norrbottens län avsattes en fjärdedel av skogsanslaget till sockenallmänning för gemensamma behov. Bönderna i Västerbotten avvisade dock alla propåer om att bilda sådana efter intensivt lobbyarbete från sågverksbolagens sida. Ovan odlingsgränsen blev det däremot obligatoriskt med allmänningskog.
Ett stort problem vid avvittringen var följderna av hur nybyggena insynats. Eftersom nybyggarna var beroende av naturliga fodermarker och dessa inte var ymnigt förekommande nära boplatsen måste ängar och lämpliga myrar långt bort tas i anspråk. Om alla dessa områden skulle hamna i ett skifte i anslutning till boplatsen hade den tilldelade skogsarealen blivit mycket stor jämfört med vad som varit vanligt närmare kusten. Med samma principer som gällt där blev följden att många utnyttjade myrar hamnade utanför det territorium som tilldelades byn. Att helt strunta i dessa myrar vid skattläggningen var inte möjligt eftersom de var så betydelsefulla för gårdarnas fortlevande. Sålunda uppkom de så kallade ströängarna. Dessutom blev det en ägoblandning, något som visas i nedanstående figur.
När de första nybyggena togs upp insynades de bästa myrarna även om avståndet till dem kunde överstiga 10-15 km. Senare tillkomna nybyggen tog delvis i anspråk myrar med sämre avkastning som låg närmare det äldre nybygget än det nya, därav ägoblandningen.
Det praktiska avvittringsarbetet utfördes av en avvittringslantmätare som biträddes av två gode män i det som inte hade med den konkreta karteringen att göra. Dessa var erfarna och kunniga jordbrukare från kommunen och valda på sex år av kommunalstämman. Avvittringsarbetet i länet samordnades av en styresman underställd landshövdingen. Styresmannen skulle bland annat fastställa vilka hemman och nybyggen som fanns inom socknen och deras jordnatur, vilka som var ägare och om någon skattläggning skett tidigare. Lantmätaren skulle som förut nämnts kartlägga all inägomark som hörde till de olika enheterna men dessutom skogsmark och impediment. En ägobeskrivning upprättades som tog upp varje ägofigur (på karta avgränsad markyta som fått ett visst nummer) med ägoslag och areal. Sedan skulle lantmätaren besiktiga ägorna tillsammans med de gode männen för att värdera avkastningen. En hävdeförteckning sammanställdes därefter som delägarna fick godkänna. Med detta arbete som grund fastställdes skogstilldelningen för skifteslaget (det område som omfattades av skiftet) och byarnas skiften stakades ut. För att begränsa antalet skiften fick delägarna acceptera en del ägobyten för att om möjligt eliminera ägoblandningen. Trots att ägarna fick avstå från vissa myrar hamnade åtskilliga utanför skiftena och blev ströängar. Avvittringsutslagen från länsstyrelsen kunde överklagas av både bönderna och den tjänsteman som hade att bevaka statens ekonomiska intressen.
Ett skifteslag har studerats lite närmare nämligen Gautsträsk som bestod av Örnäs, Forsnäs, Bräskafors, Karlsten och Sjöbonäs. Två kartutsnitt visas, Figur 12 över skifteslagets centrala del i skala 1:16 000 och Figur 13 över större delen av Forsnäs inägor i skala 1:4 000.
Figur 12. Utsnitt ur avvittringskarta över Bräskafors, Forsnäs och Karlstens närområde.
De med gula konturer markerade områdena är karterade i större skala på ett annat kartblad. Namn stavas ibland på olika sätt i olika delar av lantmäteriets akt t ex Öhrnäs eller Örnäs. Rena felskrivningar förekommer också som att det står ”Carlsgård” i stället för Carlsten eller Karlsten som det står på ett annat ställe på samma kartblad. Orsaken är nog att arbetet pågick i flera år och att olika personer har varit inblandade vid renritningen av konceptkartan (originalet). Att Forsnäs sydligaste del egentligen är en del av Bräskafors framgår också av den detaljerade beskrivningen.
Inom hela skifteslaget karterades 950 ägofigurer varav drygt 500 avsåg annat än inägor. Observera att myrar som slogs räknades som inägor även om inget arbete utförts för att förbättra avkastningen genom t ex utdikning. På Figur 12 visas med blå kontur områden som gränsar till vatten dvs både tjärnar (nr 448 och 487) och stränderna vid Storvindeln och Nedre Gautsträsk. Områden markerade med grön färg är ängar; man skiljer inte mellan hårdvallsäng och sank äng (slåttermyr). Med rödbrun färg anges myrar. Fullgod skog finns i områden som har grå kontur, som 460 och 464, medan övriga områden upptar andra impediment än myrar. Ägofiguren 456 (centralt i bilden) har en areal på knappt 1 hektar medan skogsområdena 464 och 460 är på 3 respektive 87 hektar.
Figur 11. Maximala avståndet till utnyttjade ängar inom södra delen av Arvidsjaurs socken.
Källa: Sten Rudberg, Ödemarkerna och den perifera bebyggelsen i inre Nordsverige s 163.
Källa: Avvittringskarta. Sorsele socken Bure nr 1-3. Lantmäteristyrelsens arkiv.
Källor: | Jan Eric Almqvist, Det norrländska avvittringsverket. |
Nils Arell, Kolonisationen i Lappmarken. | |
Lennart Stenman, Avvittringen i Västerbottens läns lappmarker. | |
SOU 1957:30. Ströängar. |